گفتگوی مشهورترین پادکست فلسفی صربستان با دکتر سعید خلیلویچ اندیشمند مسلمان شیعه با موضوع فلسفه اسلامی

جدیدترین برنامه پادکست صربستانی مشهور با نام «کیاست عقل» (لوکاوستو اوما)، به موضوع هویت فلسفه اسلامی اختصاص یافت و مهمان برنامه دکتر سعید خلیلویچ، پژوهشگر مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد بود.

 این پادکست به موضوعات فلسفه و علوم اجتماعی می پردازد و در کشور صربستان و منطقه بالکان مشهورترین برنامه تخصصی «وب آوا» با هزاران بازدید و کامنت های متعدد پژوهشگران و اساتید دانشگاهی به شمار می رود. صاحب امتیاز و مجری این پادکست، «آندرا یوانویچ» دکترای فلسفه را از دانشکده فلسفه دانشگاه بلگراد دریافت کرده است. برنامه جدید پادکست مذکور با عنوان «فلسفه اسلامی چیست؟ رابطه فلسفه و عرفان اسلامی» تنها در روز نخست پخش، بیش از سه هزار بازدید داشت و کامنت های متعدد نشان دهنده آن است که برنامه در همه جمهوری های استقلال یافته یوگسلاوی سابق، همچون صربستان، بوسنی، کرواسی، مونته نگرو و مقدونیه توجه پژوهشگران را به خود جلب کرده است.

خلیلویچ در بخش نخست گفتگوی یک ساعته، با تأکید بر اعتبار جهان شناختی سطوح مختلف عقلانیت در اسلام، به بیان دو مختصه بنیادین «برهانی بودن» و «اسلامی بودن» فلسفه اسلامی پرداخت و به تفاوت های روشی فلسفه اسلامی با کلام و عرفان اسلامی اشاره کرد.

پژوهشگر مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد در بخش دوم برنامه به نقد برخی از مهم ترین مبانی معرفتی مکاتب فلسفی غرب در سده بیستم، من جمله پوزیتیویسم منطقی، فلسفه تحلیلی و فلسفه اگزیستانس پرداخت و بر اهمیت توانمندی های انتقادی و تحلیلی فلسفه اسلامی و نقایص بنیادین عقلانیت ابزاری مدرن پافشاری کرد.اختصاص برنامه جدید پادکست مشهور فلسفی صربستان به موضوع فلسفه اسلامی در پی برگزاری سلسله نشست های «اسلام و غرب: فلسفه و جامعه شناسی» در خانه جوانان بلگراد صورت پذیرفته است.

خاطرنشان می شود که پژوهشگران مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد، سخنرانان نشست های تخصصی مذکور می باشند و در آخرین نشست که هفته گذشته برگزار شد دکتر خلیلویچ با موضوع «فلسفه اسلامی و نقد بازی های زبانی ویتگنشتاین» سخنرانی کرد.

منبع:https://www.youtube.com/watch?v=UnVywfDcMt0

1403/03/25

کد خبر 19925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =